Tre artiklar i dagens DN. Är det bara jag eller är det något som inte stämmer (och då menar jag inte bara färgen på Carlgrens skjortor)?
- Bensinskatten måste höjas. Det säger miljöminister Andreas Carlgren till DN.
- 20 kronor litern. Det är den höjning av bensinpriset som krävs för att vi ska minska vår förbrukning så mycket att vi klarar utsläppsmålet 2020 (dvs en minskning av koldioxidutsläpp med 2o procent jämfört med 1990 års nivå). - Skulle det visa sig att vi är mindre priskänsliga kan det krävas kraftigare åtgärder. Det här är en försiktig beräkning, säger Henrik Edwards, transportanalytiker som gjort uträkningen på uppdrag av Statens Institut för Kommunikationsanalys Sika.
- Vi kommer att behöva höja koldioxidskatten på trafiken. Men nivån 20—22 kronor ligger inte i min föreställningsvärld, sade miljöminister Andreas Carlgren i samband med Almedalsveckan och syftar på priset för en liter bensin. Carlgren vill inte ange någon exakt siffra, men hänvisar till att Energimyndigheten och Naturvårdsverket i sitt underlag för drygt en vecka sedan hade förslag på 75 öre.
Känns det inte som det är dags för lite "Fem myror är fler än fyra elefanter" här? 75 öre är inte 20 kr, inte ens nära så vitt jag kan bedöma. Jag vet inte heller vad som säger att just en 20 procentig minskning av CO2-utsläpp från 1990-års nivå på något sätt skulle vara tillräckligt för att garantera en acceptabel klimatpåverkan. Men en 75 öre stor höjning av bensinpriset lär ge lika stor effekt för klimatet som en avstådd piss i Östersjön skulle göra för algblomningen.
Andra bloggar om: Andreas Carlgren, politik, klimat, bensinpris, DN, miljö, skatt, effekt, matematik
3 kommentarer:
Ja bra ide vi höjer skatterna på bensin! Det kommer säkert att påverka att svenskarna kör mindre bil precis som att högre spritskatt ger mindre alkoholkonsumtion.
Om man bemödar sig med att läsa mer än rubriker och faktiskt tittar på vad Sika-Edvards sagt så gick hans scenario ut på att om man gör en stor minskning av Sveriges CO2-utsläpp genom att BARA höja bensinpris och inte göra några andra åtgärder så skulle det kräva runt 20 kr/litern. Carlgren har ju faktiskt föreslagit att man skulle göra flera åtgärder...
ano: grejen är att om man verkligen vill få en minskad konsumtion så skulle man behöva höja priset så mycket så att det skulle bli orimligt och politiskt självmord. intressant parallell
ernesto: visst carlgren pratade om ett 'trafikpaket', utan att direkt specificera vad det innehöll. måste vara några riktigt effektiva grejer där om det ska räcka med en 75-örig prishöjning. ska bli spännande att se vad 'paketet' innehåller. dessutom var beräkningen för att klara en 20%-ig minskning av co2-utsläppen, vilket är ett ganska blygsamt mål med tanke på teknikutveckling osv. det är ett politiskt konstruerat kompromissmål och inte ett mål som utgår från naturvetenskaplig forskning. om volvo och saab hade producerat snålare (tjänste-)bilar så skulle det nog vara bra mkt lättare att höja bensinpriset till en nivå som verkligen skulle påverka konsumtionen.
Skicka en kommentar