söndag 4 februari 2007

Dolph Doffe Doffelito Lundgren i comeback?

Jag visste inte ens att Dolph Doffe Doffelito varit borta, men nu pratar DN om en comeback.

"Till magasinet Empire säger Lundgren att han gärna skulle göra en film ihop med bland annat 80-talsstjärnan Jean Claude van Damme - men även Chuck Norris.

"Jag har talat med några av Chuck Norris medarbetare om att göra något ihop med honom, kanske en actionkomedi?", säger Lundgren i intervjun, som citeras av hollywood.com."

Dolph (?!?!?!), det är inte fråga om "kanske en actionkomedi". Alla filmer jag sett med dig, van Damme eller Chuck Norris har varit actionkomedier, mer eller mindre avsiktligt. Och så började jag tänka på hur otroligt oproportionerligt många filmer med Dolph Lundgren jag sett, vilket förmodligen beror på att man kollade på i stort sett alla videofilmer som fanns när man var tonåring:

Rocky IV - "I must break you", Drago vill alltså egentligen inte puckla på Stallone (som i sammanhanget framställdes som han vore från en i det närmaste mer primitiv, genuin och framför allt mindre ras), men om han inte gör det hamnar han i Gulag. Drago tränas ju dessutom av Stallones fru.

Masters of the Universe (He-Man) - Snacka om type-casting.

Red Scorpion - där han på nåt sätt var "good guy" trots att han spelade rysk soldat i en amerikansk film som gjordes innan muren föll. Hur går det till? Jodå:

Plotline: A Russian KGB agent is sent to Africa to kill an anti-Communist black revolutionary. However, he has a change of heart when he sees how the Russians and their Cuban allies are killing and repressing the locals, so he switches sides and helps the rebels.

Känns lite som en föregångare till Blood Diamond, som går på bio nu, där di Caprio i början av filmen är en samvetslös diamanthandlare från Rhodesia, men som genomgår nåt slags metamorfos som endast vita "good guys" kan och blir uppoffrande och lierar sig med "de goda svarta" mot "de onda svarta". Två av en lång rad filmer om goda vita hjältar i det svarta Afrika.

The Punisher - den här var riktigt våldsam har jag för mig. Jag tror att jag skämdes lite när jag satt i soffan och såg den, ganska många år efter den kom ut.

Dark Angel - den här minns jag att jag gillade som f-n. Aliens, som ser ut som människor förutom att de är otroligt stora och långhåriga, kommer till jorden för att sno mänskligt blod, som de behöver för att tillverka någon form av narkotika, som de alla är torsk på.

Cover Up - vet inte om jag sett den men det känns nästan som jag måste göra det när jag läst om den på Imdb.com. Fy f-n vad kul det låter:

"Mike Anderson (Dolph Lundgren), a tough American reporter on a dangerous foreign assignment, finds his own life in jeopardy when he uncovers a deadly labyrinth of political intrigue that threatens the lives of thousands in the action thriller "Cover Up". Despatched to investigate a mysterious and fatal attack on an overseas US naval base, Anderson, a leading investigative journalist and ex-US marine, finds himself back on familiar ground. Instinct makes him question the official CIA explanation that cites an unknown terrorist group called Black October. Alone, and armed only with his combat training and determination to uncover the truth, he sets out to expose a complex and dangerous political web. Anderson quickly discovers he can trust no-one. Renewing a fiery affair with his ex-Iover Susan Clifford, now the US Embassy press attachee, he soon finds himself confronting an old adversary, CIA boss Lou Jackson. And when his former marine colleague Colonel John Cooper is murdered moments after a secret rendezvous with him, Mike realises he holds the pieces to a deadly plot. In a race against time, Anderson battles to save the lives of thousands of innocent people, in a desperate attempt to prevent a deadly plan to create an international disaster of catastrophic proportions." User Comments: Not too bad considering the budget

Dolph som journalist - Adaktusson och KG har sett den här mååånga gånger.

Showdown in Little Tokyo - Här har Dolph en fantastisk sexscen i hans Japan-inspirerade crib, som inkluderar en ångande badtunna. Olyckligtvis avbryts natten av att en hel armé med gangsters börjar mejja pappersväggarna i huset med maskingevär. Brandon Lee är med - dock inte som Dolphs "love interest".

Universal Soldier - Now we're talking. Van Damme och Dolph i samma film. Det får mig osökt att tänka på följande sägen: "Chuck Norris and Mr. T walked into a bar. The bar was instantly destroyed as that level of awesome cannot be contained in one building." The level of awesome i Universal soldier ligger på den röda delen av mätaren hela tiden, och blir otäckt hög i de scener Jean Claude och Doffe har tillsammans, samt när van Damme är naken, av nån anledning jag inte minns.

The Shooter När jag läser plotten så inser jag att det kan vara den här filmen Dolph blir S&M-torterad i:

The Ambassador of Cuba was killed in New York. To prevent another attack of the terrorists at the US-Cuba-summit in Prague the CIA sends one of their best federal agents, Michael Dane (Dolph Lundgren). The suspected killer Nikita is a lesbian club owner, Simone Rosset. But as usual everything is much more complicated than it seemed at first; and therefore Dane has to work much more with his brain than with his muscles to survive.

Betyder det att Dolph använder sin hjärna för att omvända den lesbiska klubbägaren? Ja, man kan inte slå sig till allting med nävarna. Fantastiskt.

Jill Rips - Nej, det här är rullen med S&M-tortyren av Dolph. Doffes brorsa blir mördad i början av filmen och för att hitta mördaren nästlar sig Dolph in i en värld av latex och läder. Sjävklart så vet han till slut inte vem han själv är. Fantastiskt. Se trailern här.

Har för mig att Clint Eastwood också blev S&M-torterad av en kvinna i antingen The Rookie (med Charlie Sheen) eller Dead pool (senaste Dirty Harry).

Vad säger det om hur rädd machomannen är för kvinnor?

Missionary Man - Den här är i preproduction. Doffe har skrivit, regisserar och spelar huvudrollen, så det här med comeback blir alltmer mystiskt, för han har ju aldrig varit borta. Det verkar som det här kan bli Doffes svar på Mel Gibsons Apocalypto. "Plot Outline: A stranger shows up in an Indian reservation town involving bikers, drugs and mysticism." Och så titeln på det, hmm verkar som den vite mannen kommer och räddar dagen igen, precis som i Apocalypto, Red Scorpion och Blood diamond. Fantastiskt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Missat Dolph som "präst" i Johnny Mnemonic...? En klart minnesvärd roll! Får nog leta upp den filmen igen...

glenn sa...

OK. Jag har sett den, tror jag. Lite annorlunda Dolph. Men ingen huvudroll och hans rolltolkning överskuggas av Keanu Reeves och en delfin har jag för mig.

Anonym sa...

Var inte Dolph med i Bond-filmen "A View to a Kill"?? Eller är det hans ex Grace Jones som jag tänker på? Dessutom bra inledningslåt med Duran Duran!

glenn sa...

Har ett vagt minne av att Doffe står i en hiss tillsammans med Grace Jones i den filmen. Det blev väl ingen Oscarsnominering direkt, men det var nog hans debut. Ja, låten är bra, för att vara Bond-låt och Duran Duran.

Hermann Dill sa...

Vilket genialt blogginlägg! Du har fått en nya läsare!

Gillar vad du skriver om fotboll och annat också.

glenn sa...

tack. kul med beröm.

Anonym sa...

När det gäller Clintan och s/m tror jag att det är "Tightrope" från 1984 du tänker på:

http://www.imdb.com/title/tt0088272/

Den fräscha puman (för att använda några tidstypiska 80-tals ord) i den filmen spelade förresten också i "Coma", som jag gissar att du redan sett och uppskattat! :-)

PS Tack för Prince-klippet! Magnifikt! Ska han turnera?

glenn sa...

Kiderf: Tack för tipset! Vicken koll! Tror jag sett Tightrope. Är det inte i den som skurken blir spetsad på en karusellenhörning? Ganska innovativt måste man säga. Kan inte med säkerhet säga om jag sett Coma faktiskt. Vet inte vad Prince tänkt att ta sig för nu. Förmodligen inget som nån kan förutsäga.