fredag 2 februari 2007

Johnny Bråttom & Maradona


Blåvitt-bloggen Bara ben skriver att det kommer vara reportage om ett antal svenska kultfotbollslirare i nästa nummer av tidningen Offside och givetvis finns Kållebäcksexpressen, a k a Johnny Bråttom med bland dessa. (Till höger gör han 1-0 på Englands Peter Shilton, Råsunda 1986)

"Ur kommande nummer av fotbollsmagasinet Offside:

I augusti 2006 frågade den danske frilansjournalisten Viggo Ravn Diego Maradona vem han ansåg vara den bäste svenske spelaren genom tiderna. Maradona, som skulle på Europaturné, nämnde ett namn: Johnny Ekström.
– Det var jätteroligt att han sa det, säger Johnny. Jag blev nästan chockad när jag läste det. Sedan tänkte jag efter. Maradona spelade ju i Barcelona innan han gick till Napoli, och följde säkert sitt gamla lag på TV när de mötte Blåvitt i Europacupsemifinalen. Och jag gjorde
mål borta mot Napoli andra säsongen och vann EM-kvalets skytteliga då. Sedan gjorde jag en kanonmatch med Bayern München när vi vann över Inter i Europacupen.
Han såg säkert den matchen också.
Maradona mötte sedan ett svenskt lag sammansatt av Martin Dahlin. Johnny Ekström blev inte tillfrågad.
– Jag förstår inte varför, säger Johnny. Jag hade verkligen velat vara med i den matchen.
Han är tyst ett tag, innan han fortsätter:
– Och det hade ju varit roligt för Maradona också om jag varit med."


I kommentarerna står en skön Johnny-anekdot jag inte hört förut:

"At 1/2/07 21:58, Anonymous sa...
Den bästa historien med vår gode Johnny var när Blåvitt mötte Glasgow.R på Ullevi. Innan spelarna entrade mattan står dom ju och steppar i korridoren. Då får Johnny syn på Thern som står en bit bort. Och utbrister på bre Götebosska, -Dööh Jonas, fan spelar du med Glassgoww...
"

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: