tisdag 27 februari 2007

Henrik Strömblad be om ursäkt och håll käften i fortsättningen

Förra veckan satt jag och kollade på Lille-ManU i Champions league på TV6. Henrik Strömblad och Glenn Hysén kommenterar. I början av matchen bryter kalabalik ut på läktaren på Stade Félix-Bollaert, på den kortsida där ManU:s fans står. Strömblad har situationen klar för sig och säger att fans försöker ta sig in på planen:

-När ska de lära sig?
-Jag blir så förbannad på dessa idioter, fyller Glenn i.

OK, jag kan förstå att det är den initiala reaktionen. Men sen ballar Strömblad ur fullständigt och börjar tala med lyriska undertoner om franskt polisvåld (den fotbollsmatch som pågår verkar inte störa Strömblad nämnvärt):

- Inget Kling och Klang där inte, frustar Strömblad i det närmast dreglandes. - Fransk polis, de slår först och frågar sen, fortsätter Strömblad.

Nu börjar man undra hur den gode Strömblad kan ha så god kunskap om hur fransk polis agerar. Laddar han ner snuff-movies på nätet med la Police en France? Strömblad inser detta och hasplar fram:

- Det är inget jag har erfarenhet av själv, men jag har sett det.

Mellan han med illa dold förtjusning kommenterar de franska polisernas batongteknik försöker Strömblad hinna med att kommentera lite fotboll också. Men det går inte:

-Nu ser det ut som de sätter in tårgas också.

Glenn förefaller mer intresserad av matchen, som de har betalt för att kommentera, och känner sig tvingad att säga till Strömblad att byta fokus:

- Skit i det nu!

Som TV-tittare, måhända överkänslig, blev jag direkt äcklad över Strömblads flåshurtighet angående polisvåldet. Det var inget han tog avstånd ifrån, snarare tvärtom, till skillnad från publik som springer in på planen. Nu har det visat sig att Lille släppte in för mycket folk, och folk utan officiell biljett på läktarsektionen där kalabaliken utbröt. De fans som klättrade över stängslet fick panik av trängseln och försökte undvika att bli offer för ett nytt Hillsborough. Kul det måste vara att stå fastklämd längst fram mot stängslet och mellan batongslagen få tårgas sprejat i ansiktet av fransk polis. Men sånt bekommer väl inte Strömblad.

"Uefa, European football's governing body, is investigating the incident that saw United fans in apparent danger of being crushed against safety fences in an overcrowded section of the Felix-Bollaert stadium in Lens, while police used batons and fired rounds of tear gas. The drama during United's 1-0 victory over Lille on Tuesday was reminiscent of the 1989 Hillsborough disaster in which 96 Liverpool fans died."

"United received 75 statements from supporters yesterday. The club's security officials have studied mobile-phone video footage and there is overwhelming evidence of police heavy-handedness and poor security. "

'One fan, Mark Harrison, said: "One young woman fell forward and was crushed against the fence. She was crying and tried to climb over the fence. When all the other fans saw this they started to panic and did the same thing. People were worried it might be like Hillsborough and so they started climbing the fence and trying to get out. The police started spraying us with pepper spray ... The police reaction just made things worse." Another fan, Nick Boazuk, said: "I was genuinely scared for my life." '

För en normalbegåvad förnuftig person så såg den stålbur som omgärdade planen helt livsfarlig ut i publikhänseende med tanke på hur mycket folk som var på arenan (se bild ovan, kolla "huliganen"/tanten i röd tröja till höger i bakgrunden). Och att då som Strömblad börja orera om härliga hårda franska batongslag, utan att ha någon koll på vad som egentligen inträffar är i mitt tycke beklämmande och fruktansvärt oprofessionellt (som Zlatan brukar säga).

Strömblads djuplodande erfarenheter av och entusiasm för brutala franska poliser är fortfarande en gåta. Jag som bott i Frankrike och gjort en och annan dum grej, förknippar ändå i första hand fransk polis med Inspektör Closeau och att de av nån anledning alltid packar in fem polismän i minsta Renault-modellen (vaddå piket?) och kör omkring som vettvillingar på Paris gator. Jag gick i o f s aldrig på fotboll i Frankrike.

Med tanke på Strömblads grava misstolkning av situationen så skulle en ursäkt från TV6 vara på sin plats innan nästa Champions League sändning, samt att Strömblad sätts i frysboxen ett tag, kanske med lite pacificerande film-terapi à la den som Alex får i A Clock Work orange.

Jag är inte ManU-supporter.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Hossein Nayebagha sa...

Jaha... Har jag missat nåt eller kom inte min kommentar med?

Nå, jag skrev bara att jag hörde skiten på teve men inte reagerade så starkt eftersom matchen i sig inte drog min fulla uppmärksamhet. Därtill tycker jag att Strömblad var bra när han tidigare körde la liga på viasat ensam. Mindre bra nu. Sen bodde jag också i Frankrike men var bara en liten "knodd" när jag flyttade därifån. Respekt för FRA.

glenn sa...

Alltså det är en sak att vara dålig som kommentator. Tycker inte att Strömblad och Glenn är särskilt bra (vet inte hur han var på VIASAT-sport). Strömblad och Glenn lär ju dragit ner betyget på FIFA 07-spelet eftersom deras kommentarer är så dåliga... Men det gör mig inget. Men Strömblad ska tydligen hålla sig till att kommentera händelserna på planen, annars är han ännu sämre och vad det verkar vålds- och batongfetiscist. Jag har ingen koll på vad FRA är. Men som jag förstod det så var det la Géndarmerie-polisen man skulle vara rädd för. Bara menar att det är konstigt att Strömblad verkar ha sån koll på polisen eftersom jag, trots att jag inte alltid satt inne på kammaren, aldrig upplevt något sånt i Frankrike. Men Strömblad kanske åkt vilse (skulle inte förvåna mig)till nån av de värsta banlieuerna...

Hossein Nayebagha sa...

Hehe... FRA menar jag som France.